|
|
1.
Microbrandstofcellen in opmars als energiebron voor
handhelds
|
De toekomst waarbij brandstofceltechnologie de energie levert voor
elektronische toestellen komt naderbij. Vercshillende fabrikanten
hebben prototypes ontwikkeld van compacte microbrandstofcellen met
hoog vermogen voor gsm's, gps'en of draagbare handhelds. Een
overzicht.
De onverzadigbare behoefte aan meer energie en gebruikstijd voor
handheld en draagbare elektronische toestellen vraagt om nieuwe
oplossingen. De ’Portable Survey 2008’ van Fuel Cell Today en
productaankondigingen van fabrikanten geven inzicht in de status van
recente ontwikkelingen.
Op het vlak van lithium-ionbatterijen heeft Panasonic onlangs een
batterij ontwikkeld met een energiedichtheid die bijna twee keer
hoger is: 740 Wh/kg. Toch gaat men ervan uit dat de
litiumbatterijtechnologie de limiet van haar mogelijkheden bereikt
heeft om de nodige energie en gebruikstijd te leveren voor de nieuwe
generatie elektronica. Het US Department of Energy wil tegen 2010
een brandstofcel ontwikkelen met minder dan 50 W, om een
energiedichtheid van 1000 Wh/kg te bereiken, als energiebron voor
consumentenelektronica.
Microbrandstofcellen gebaseerd op de technologie van Direct Methanol
Fuel Cells (DMFC) of Direct Hydrogen Fuel Cells (DHFC) vormen de
beste alternatieven. Het grote voordeel van brandstofcellen is dat
ze, in tegenstelling tot batterijen, continu voor energie kunnen
zorgen zolang een brandstofbron is voorzien. Microbrandstofcellen
bieden aanzienlijke operationele voordelen tegen een competitieve
prijs en binnen de vereiste parameters inzake duurzaamheid. Ook de
regelgeving omtrent het gebruik in vliegtuigen bracht in 2007
microbrandstofcellen een stap dichter bij de markt.
DMFC
Het tot nu toe meestbelovende alternatief is de technologie van
Direct Methanol Fuel Cells (DMFC). De grote uitdagingen voor DMFC's
situeren zich op het vlak van kosten, vermogensdichtheid, levensduur
en betrouwbaarheid. Deze zijn verbonden aan problemen als
systeemcomplexiteit, relatief hoog katalysatorgewicht,
brandstofgebruik door het doordringen van de methanol door het
membraan en het feit dat de cellen koolstofdioxide en kleine
hoeveelheden methanol uitstoten.
Deze problemen vereisen weliswaar een oplossing, maar toch zijn al
aanzienlijke vorderingen gemaakt inzake commercialisering door
bedrijven als MTI Micro Fuel Cells, Toshiba, Hitachi, LG Chem en
Neah Power Systems. Zo’n twintig bedrijven zoeken momenteel het
potentieel van deze technologie uit als alternatieve energiebron
voor de toekomst in handheld en draagbare elektronica. PolyFuel, een
ontwikkelaar van geavanceerde membranen voor DMFC's, bevestigde dat
de commercialisering van DMFC-producten die batterijen kunnen
vervangen al kan beginnen in 2008-2009.
Een DMFC-schakeling is in ontwikkeling, opgebouwd uit het
koolwaterstofmembraan van PolyFuel, met een energiedichtheid van 500
W/l. Vandaag echter zijn geen concrete toepassingen voorhanden, op
enkele militaire applicaties na.
DHFC
Hoewel nog niet vaak voor elektronica gebruikt, vormen Direct
Hydrogen Fuel Cells (DHFC) een alternatief voor DMFC's. Recente
ontwikkelingen in de opslag van zowel metaal- en chemische hydriden,
naast vooruitgang in de DHFC-schakeltechnologie zelf, verhogen het
potentieel om een alternatief te bieden voor Li-ionbatterijen.
Angstrom, een Canadees bedrijf, heeft al demonstratieproducten klaar
met micro-DHFC-technologie. Het heeft connecties met Motorola en
Heliocentris om zijn technologie op de markt te helpen brengen.
Verder werkt het bedrijf mee aan de goedkeuring van waterstof als
brandstof aan boord voor vliegtuigen (vermoedelijk in de loop van
2009).
Op het vlak van schakeling van chemische hydriden heeft het
Amerikaanse Millennium Cell Inc. een directe applicatie van zijn
waterstofopslagtechnologie in waterstofbatterijen. Ook de
Australische firma Oreion evalueert onder meer DHFC als
brandstofcelgerelateerde technologie.
Door de aanslepende zoektocht naar echte commerciële toepassingen
voor DMFC-technologie in het microbereik wordt DHFC steeds
interessanter als mogelijk alternatief. DHFC beschikt over enkele
belangrijke voordelen tegenover DMFC. Zo is de efficiëntie in
energieconversie hoger en ligt het verbruik van dure metalen
katalysatoren veel lager, wat leidt tot hogere energiedichtheid en
lagere materiaalkosten. Bovendien zijn DHFC’s in staat tot bijna
volledig verbruik van brandstof met een in essentie passieve
werking, waardoor de behoefte aan micromechanismen en sensoren, die
de kosten verhogen, worden vermeden, zo ook volume en complexiteit,
die op hun beurt een negatieve impact kunnen hebben op duurzaamheid
en betrouwbaarheid.
Recente prototypes
-
Tijdens het congres Small Fuel Cells 2008 presenteerde Sony zijn
prototype, met een kader van slechts 50 x 30 mm. De cel gebruikt
methanol als voornaamste brandstof en gebruikt een regelaar of
pomp om de brandstoftoevoer te beheren, wat het tot een actief
brandstofcelsysteem maakt. Ondanks de afhankelijkheid van
methanol gaat het om een hybride ontwerp dat uitgerust is met
een Li-ion-hulpbatterij, DMFC-array en controlecircuit. Het
prototype kan overweg met de stijgende piekkrachten van mobiele
toestellen, met een maximale directe output van 3 W. De
brandstofcel zou energie kunnen leveren om een 1-seg TV (Japanse
technologie voor televisie per mobiele telefoon), dit met
slechts 10 ml methanol.
-
MTI Micro Fuel Cells heeft een prototype voor een ingebouwde
microbrandstofcel ontworpen voor handheld gps-toestellen. Dit
prototype zou drie keer zoveel energie leveren dan vier
wegwerp-AA-batterijen. Op een model met een groot kleurenscherm
kan de cel tot 60 uur aan continue stroom leveren en kan weken
in plaats van dagen meegaan. Het prototype omvat een
USB-interface die toelaat dat het toestel ook als onafhankelijke
energiebron wordt gebruikt voor meerdere doeleinden: opladen van
gsm’s, digitale camera’s, draagbare mediaspelers... Het
prototype kan onmiddellijk herladen worden door methanol bij te
vullen. De doelgroep bestaat onder meer uit
kampeerders, reizigers, zeilers, piloten...
|
2.
Onze diensten
|
Creazy
ondersteunt organisaties en personen in hun voortdurend vernieuwen
en hun creatieve potentieel ten volle te benutten.
Creazy
begeleidt het...
-
ontwikkelen
van een strategie of visie voor de middellange en/of lange
termijn
-
opdoen
van kennis van (het faciliteren van) creatieve processen
-
bedenken
van nieuwe productideeën of een marketingstrategie
-
herzien
van uw productportfolio
-
…kortom
elk innovatieproces
Creazy
levert een gevarieerd gamma aan diensten en we doen dit in de vorm
van
workshops en creatieve sessies,
trainingen,
ondersteuningen,
advies en coachen
om het sturen en verhogen van de creativiteit in het hele bedrijf.
Creazy
begeleidt deze processen, zodat u zich kunt concentreren op de
inhoud.
|
3.
Innovatievoucher krijgt
wellicht Vlaams vervolg
|
Het proefproject waarbij kmo's beroep konden doen op een
innovatievoucher, krijgt wellicht een vervolg. Dat heeft Jos Swinnen
van het Vlaams Agentschap Ondernemen gezegd naar aanleiding van het
afsluiten van het pilootproject.
De voorbije drie jaar deed een tachtigtal kmo's beroep op de
zogenaamde innovatievoucher. Het project ging in 2005 van start en
had tot doel innovatie bij kmo's te stimuleren. Het project werd
ondersteund door het VLAO, de Nederlandse Industriebank LIOF en
Syntens en kwam tot stand met middelen van Interreg. Veel aandacht
ging uit naar grensoverschrijdende projecten.
Jos Swinnen van het VLAO: "Het was de bedoeling om kmo's snel aan
een budget te helpen, met een lage drempel, zonder dikke
aanvraagdossiers. De kandidaten gingen bij wijze van spreken al na
één gesprek met het geld naar huis."
Het bedrag van de voucher was beperkt. Per project werd 6.000 euro
uitgereikt, uit een enquête blijkt dat de kmo zelf gemiddeld ruim
9.000 euro bijdroeg aan zijn project.
Het succes van het project heeft ook de Vlaamse overheid
geïnspireerd. "Waarschijnlijk zal de Vlaamse Regering nog voor de
politieke vakantie groen licht geven voor een gelijkaardige Vlaamse
formule", zegt Swinnen.
bron: Het Belang van Limburg (Guido CLOOSTERMANS)
|
4.
België valt voor
geurmarketing
|
Scents,
het eerste Belgisch bedrijf dat zich exclusief toelegt op
geurmarketing, ging pas in januari 2008 van start. Toch gingen al
heel wat Belgische bedrijven voor de bijl voor deze relatief nieuwe
manier van marketing.
Bij geurmarketing worden geuren gebruikt om het verblijf van de
klant in een winkel zo aangenaam mogelijk te maken en de omzet te
doen stijgen.
Een belangrijke sector die in ons land al met geuren gestart is,
zijn de reisbureaus : bij het binnenkomen van de zopas vernieuwde
Club Med shop in Brussel zal de bezoeker een aangename geur
waarnemen die volledig aansluit bij het nieuwe interieur.
Het creëren van 'geureilanden' is een specifieke toepassing van
geurmarketing, waarbij de bezoeker van de ene (geur)verrassing in de
andere valt en waarbij er specifieke klemtonen kunnen worden gelegd
: bij Mediamarkt in Oostende lokken mannelijke geuren naar de
mannelijke producten, vrouwelijke geuren lokken de vrouwelijke
kopers, terwijl aan de inkomhal de geur van 'Fresh Office' wordt
verspreid. Dezelfde techniek wordt overigens toegepast bij Brico
Plan-It. Bij Ilwa Keukens krijgt elk type keuken zijn
eigen geuraccent (eigentijds, rustiek, trendy, ...) dat wordt
gekozen uit een selectie van 140 beschikbare geuren. Niet-bestaande
geuren kunnen overigens steeds worden aangemaakt.
Ook in de modesector wordt er volop met geuren gewerkt om de merk-
en winkelbeleving kracht bij te zetten: klanten die binnenstappen
bij Teen Spirit, Cose Cosi of Dress Store
krijgen meteen een positief gevoel over de winkel en de aangeboden
collectie.
Maar eigenlijk kan geurmarketing in zowat alle sectoren worden
ingezet. Op dit moment zijn de eerste projecten van start gegaan in
afslankingscentra (BodyStyling), kapsalons (Hair Linea),
de vastgoedsector (Groep Sleuyter) en opticiens (Oogmerk-De
Belser). Zelfs in kantoorgebouwen (zoals bij de mediaregie
Scripta) kan een aangename geur aan de receptie de bezoeker een
goed gevoel geven over het bedrijf dat hij bezoekt.
|
5. Rijping van fruit volgen
|
Wetenschappers ontwikkelen een ethyleensensor om de atmosfeer in
fruitrijpingskamers te regelen. Anderen werken volgens hetzelfde
principe aan een inkt die het rijpingsniveau zou aangeven op
verpakkingen bij detailhandelaars of op de fruitschil zelf.
Bepaalde fruitsoorten en groenten (bananen, tomaten…) zijn nog niet
rijp op het ogenblik dat ze worden geplukt in het land van herkomst
en rijpen pas in het land waar ze worden geconsumeerd. Die rijping
wordt doelgericht gecontroleerd op grond van de marktvraag door een
verblijf in een atmosfeer die rijk is aan ethyleen.
Dat gas wordt afgescheiden in kleine hoeveelheden door verschillende
weefsels in de planten. Het werkt als groeiregulator en bevordert de
veroudering van de bloemen, de bladeren en de vruchten. Het brengt
eveneens de rijping van het fruit op gang. Vandaar dat het, zoals
hierboven verteld, wordt gebruikt als rijpingsmiddel.
Om groothandelaars te helpen het gas in de opslagkamers beter te
doseren, ontwikkelde het Fraunhofer IPM een nauwkeurige en goedkope
sensor. Het systeem bestaat uit een infraroodzender en een
spectrometrische filter bij 10,6 µm, de golflengte die door ethyleen
wordt geabsorbeerd. Hoe hoger de concentratie van ethyleen in de
lucht, hoe zwakker de stralen zijn die de detector van de sensor
bereiken.
Een dergelijke meting wordt al gehanteerd voor CO2, maar de
gedetecteerde golflengten zijn hier heel wat groter. De
wetenschappers hebben dan ook bijzondere optische componenten alsook
specifieke elektronica voor de verwerking van het signaal ontwikkeld
en hebben het geheel geïntegreerd in een compact meetsysteem.
De detectiegrens van het prototype is < 20 ppm.
De nieuwe sensor zou binnen 2 jaar op de markt kunnen komen.
Naar het model van haar zuurstofdetectoren probeert de universiteit
van Glasgow een inkt te ontwikkelen die gevoelig is voor de
aanwezigheid van ethyleen. Daarmee zou de verpakking van een
verzameling fruit of rechtstreeks de vruchtenschil kunnen worden
bedrukt.
Dat project richt zich niet meer op de groothandelaar zoals de
detector van het Fraunhofer-instituut maar wel op de kleinhandelaar
en de consument.
De oplossing zal zeer goedkoop moeten zijn, en de kleurverandering
zal het rijpheidsniveau van het fruit duidelijk moeten aangeven.
In verpakkingen van voedingsmiddelen bedraagt het ethyleenniveau 0,1
ppm. Wanneer de rijping begint, stijgt de concentratie snel. De
detectiedrempel zou kunnen liggen op 10 ppm en/of 100 ppm.
Megatrends Nederland
Adjiedj Bakas
Wat voor kleding
dragen we over twintig jaar: naveltruitjes of burqa's? Wonen we
gezellig door elkaar of sluiten we ons allemaal op in ons eigen
blanke, zwarte, beige of brunette getto? Waarom heet West-Europa
over niet al te lange tijd Eurabia? Wat in vredesnaam is een
rfid-chip en wie zit er te wachten op domotica? Wie zijn onze
politieke leiders van de toekomst en waarom moeten we allemaal
Mandarijn-Chinees leren?
In
'Megatrends Nederland' richt Adjiedj Bakas zich op de toekomst van
Nederland en onze rol in de wereld. Een sterk veranderende wereld
met nieuwe supermachten en een voortdurende strijd tussen het westen
en moslimfundamentalisten. In die context ondergaat ook het kleine
Nederland diverse ingrijpende veranderingen. Niets om je druk over
te maken, als je maar op de juiste manier anticipeert. Visionair,
toekomstgericht, opgewekt, krachtig en met humor geschreven. Dit
boek biedt een ieder inzichten, ideeën en inspiratie om zijn of haar
leven, werk en leefstijl in te richten voor nieuwe tijden.
Webs
of Innovation
Alexander Loudon
'Webs of Innovation'
begint met een eenvoudige vraag: Hoe komt het dat zoveel bekende,
rijke en gevestigde ondernemingen problemen hebben met innovatie.
Het antwoord is dat lineaire innovatie haar beperkingen heeft. In
volwassen markten is lineaire innovatie wellicht een afdoende
oplossing. Maar om nieuwe mogelijkheden aan te boren in markten die
in opkomst zijn, is het voor ondernemingen noodzakelijk dat zij
zelfs snelle consumenten voor blijven. Dat vereist wel even wat
anders, namelijk innovatie door middel van netwerken.
Veel
ondernemingen zien zich gesteld voor de uitdaging netwerken te
vormen waarmee dergelijke innovatie gestimuleerd kan worden. 'Webs
of Innovation' helpt ondernemingen bij het opzetten van de juiste
structuren en investeringen in deze netwerken om op die wijze
innovatie te bevorderen.
|
7.
Wat @ Creazyweb
|
Geschiedenis & toekomst van grootse ideeën en innovaties
|
|
Nieuwsbox
Mogen we u ook uitnodigen om een
kijkje te gaan nemen naar de verschillende seminaries... hier Neus eens in onze leeshoek
waar er ruimte is voor artikels, boeken en verschillende studies...
hier Creazyne is een
inspiratie - service en bevat een selectie van inspirerende
artikelen, theorieën, trends, praktijken en technieken...
hier We zijn continu op
zoek naar extra deelnemers voor zijn workshops en brainstormsessies
bij zijn klanten een extra toegevoegde waarde te geven... Daarom
nodigen we u graag uit om u gratis in te schrijven in onze
CreazyBox...
hier We bieden u gratis de
ruimte om een innovatie - audit te laten uitvoeren door een
onafhankelijke organisatie nl. het innovatiecentrum in uw regio...
hier We willen u uitnodigen om
een kijkje te gaan nemen naar onze Creazy Foundation zodat u ook kan
vaststellen dat ons hart verder gaat...
hier Haal de Creaward naar uw organisatie...
hier
|