Creazy 

Groenstraat 74 A

3020 Herent (Veltem-Beisem)

België / Belgique

Info:

 LinkedIn  Facebook  Twitter

 
 

 

1. Microbrandstofcellen in opmars als energiebron voor handhelds

 

De toekomst waarbij brandstofceltechnologie de energie levert voor elektronische toestellen komt naderbij. Vercshillende fabrikanten hebben prototypes ontwikkeld van compacte microbrandstofcellen met hoog vermogen voor gsm's, gps'en of draagbare handhelds. Een overzicht.

De onverzadigbare behoefte aan meer energie en gebruikstijd voor handheld en draagbare elektronische toestellen vraagt om nieuwe oplossingen. De ’Portable Survey 2008’ van Fuel Cell Today en productaankondigingen van fabrikanten geven inzicht in de status van recente ontwikkelingen.

Op het vlak van lithium-ionbatterijen heeft Panasonic onlangs een batterij ontwikkeld met een energiedichtheid die bijna twee keer hoger is: 740 Wh/kg. Toch gaat men ervan uit dat de litiumbatterijtechnologie de limiet van haar mogelijkheden bereikt heeft om de nodige energie en gebruikstijd te leveren voor de nieuwe generatie elektronica. Het US Department of Energy wil tegen 2010 een brandstofcel ontwikkelen met minder dan 50 W, om een energiedichtheid van 1000 Wh/kg te bereiken, als energiebron voor consumentenelektronica.

Microbrandstofcellen gebaseerd op de technologie van Direct Methanol Fuel Cells (DMFC) of Direct Hydrogen Fuel Cells (DHFC) vormen de beste alternatieven. Het grote voordeel van brandstofcellen is dat ze, in tegenstelling tot batterijen, continu voor energie kunnen zorgen zolang een brandstofbron is voorzien. Microbrandstofcellen bieden aanzienlijke operationele voordelen tegen een competitieve prijs en binnen de vereiste parameters inzake duurzaamheid. Ook de regelgeving omtrent het gebruik in vliegtuigen bracht in 2007 microbrandstofcellen een stap dichter bij de markt.

 

DMFC
Het tot nu toe meestbelovende alternatief is de technologie van Direct Methanol Fuel Cells (DMFC). De grote uitdagingen voor DMFC's situeren zich op het vlak van kosten, vermogensdichtheid, levensduur en betrouwbaarheid. Deze zijn verbonden aan problemen als systeemcomplexiteit, relatief hoog katalysatorgewicht, brandstofgebruik door het doordringen van de methanol door het membraan en het feit dat de cellen koolstofdioxide en kleine hoeveelheden methanol uitstoten.

Deze problemen vereisen weliswaar een oplossing, maar toch zijn al aanzienlijke vorderingen gemaakt inzake commercialisering door bedrijven als MTI Micro Fuel Cells, Toshiba, Hitachi, LG Chem en Neah Power Systems. Zo’n twintig bedrijven zoeken momenteel het potentieel van deze technologie uit als alternatieve energiebron voor de toekomst in handheld en draagbare elektronica. PolyFuel, een ontwikkelaar van geavanceerde membranen voor DMFC's, bevestigde dat de commercialisering van DMFC-producten die batterijen kunnen vervangen al kan beginnen in 2008-2009.

Een DMFC-schakeling is in ontwikkeling, opgebouwd uit het koolwaterstofmembraan van PolyFuel, met een energiedichtheid van 500 W/l. Vandaag echter zijn geen concrete toepassingen voorhanden, op enkele militaire applicaties na.

 

DHFC
Hoewel nog niet vaak voor elektronica gebruikt, vormen Direct Hydrogen Fuel Cells (DHFC) een alternatief voor DMFC's. Recente ontwikkelingen in de opslag van zowel metaal- en chemische hydriden, naast vooruitgang in de DHFC-schakeltechnologie zelf, verhogen het potentieel om een alternatief te bieden voor Li-ionbatterijen. Angstrom, een Canadees bedrijf, heeft al demonstratieproducten klaar met micro-DHFC-technologie. Het heeft connecties met Motorola en Heliocentris om zijn technologie op de markt te helpen brengen. Verder werkt het bedrijf mee aan de goedkeuring van waterstof als brandstof aan boord voor vliegtuigen (vermoedelijk in de loop van 2009).

Op het vlak van schakeling van chemische hydriden heeft het Amerikaanse Millennium Cell Inc. een directe applicatie van zijn waterstofopslagtechnologie in waterstofbatterijen. Ook de Australische firma Oreion evalueert onder meer DHFC als brandstofcelgerelateerde technologie.

Door de aanslepende zoektocht naar echte commerciële toepassingen voor DMFC-technologie in het microbereik wordt DHFC steeds interessanter als mogelijk alternatief. DHFC beschikt over enkele belangrijke voordelen tegenover DMFC. Zo is de efficiëntie in energieconversie hoger en ligt het verbruik van dure metalen katalysatoren veel lager, wat leidt tot hogere energiedichtheid en lagere materiaalkosten. Bovendien zijn DHFC’s in staat tot bijna volledig verbruik van brandstof met een in essentie passieve werking, waardoor de behoefte aan micromechanismen en sensoren, die de kosten verhogen, worden vermeden, zo ook volume en complexiteit, die op hun beurt een negatieve impact kunnen hebben op duurzaamheid en betrouwbaarheid.
 

Recente prototypes

  • Tijdens het congres Small Fuel Cells 2008 presenteerde Sony zijn prototype, met een kader van slechts 50 x 30 mm. De cel gebruikt methanol als voornaamste brandstof en gebruikt een regelaar of pomp om de brandstoftoevoer te beheren, wat het tot een actief brandstofcelsysteem maakt. Ondanks de afhankelijkheid van methanol gaat het om een hybride ontwerp dat uitgerust is met een Li-ion-hulpbatterij, DMFC-array en controlecircuit. Het prototype kan overweg met de stijgende piekkrachten van mobiele toestellen, met een maximale directe output van 3 W. De brandstofcel zou energie kunnen leveren om een 1-seg TV (Japanse technologie voor televisie per mobiele telefoon), dit met slechts 10 ml methanol.

  • MTI Micro Fuel Cells heeft een prototype voor een ingebouwde microbrandstofcel ontworpen voor handheld gps-toestellen. Dit prototype zou drie keer zoveel energie leveren dan vier wegwerp-AA-batterijen. Op een model met een groot kleurenscherm kan de cel tot 60 uur aan continue stroom leveren en kan weken in plaats van dagen meegaan. Het prototype omvat een USB-interface die toelaat dat het toestel ook als onafhankelijke energiebron wordt gebruikt voor meerdere doeleinden: opladen van gsm’s, digitale camera’s, draagbare mediaspelers... Het prototype kan onmiddellijk herladen worden door methanol bij te vullen. De doelgroep bestaat onder meer uit kampeerders, reizigers, zeilers, piloten...

 

2. Onze diensten

 

Creazy ondersteunt organisaties en personen in hun voortdurend vernieuwen en hun creatieve potentieel ten volle te benutten.

 

Creazy begeleidt het...

  •  ontwikkelen van een strategie of visie voor de middellange en/of lange termijn

  •  opdoen van kennis van (het faciliteren van) creatieve processen

  •  bedenken van nieuwe productideeën of een marketingstrategie

  •  herzien van uw productportfolio

  •  …kortom elk innovatieproces

Creazy levert een gevarieerd gamma aan diensten en we doen dit in de vorm van workshops en creatieve sessies, trainingen, ondersteuningen, advies en coachen om het sturen en verhogen van de creativiteit in het hele bedrijf.

 

Creazy begeleidt deze processen, zodat u zich kunt concentreren op de inhoud.

 

3. Innovatievoucher krijgt wellicht Vlaams vervolg

 

Het proefproject waarbij kmo's beroep konden doen op een innovatievoucher, krijgt wellicht een vervolg. Dat heeft Jos Swinnen van het Vlaams Agentschap Ondernemen gezegd naar aanleiding van het afsluiten van het pilootproject.

De voorbije drie jaar deed een tachtigtal kmo's beroep op de zogenaamde innovatievoucher. Het project ging in 2005 van start en had tot doel innovatie bij kmo's te stimuleren. Het project werd ondersteund door het VLAO, de Nederlandse Industriebank LIOF en Syntens en kwam tot stand met middelen van Interreg. Veel aandacht ging uit naar grensoverschrijdende projecten.

Jos Swinnen van het VLAO: "Het was de bedoeling om kmo's snel aan een budget te helpen, met een lage drempel, zonder dikke aanvraagdossiers. De kandidaten gingen bij wijze van spreken al na één gesprek met het geld naar huis."

Het bedrag van de voucher was beperkt. Per project werd 6.000 euro uitgereikt, uit een enquête blijkt dat de kmo zelf gemiddeld ruim 9.000 euro bijdroeg aan zijn project.

Het succes van het project heeft ook de Vlaamse overheid geïnspireerd. "Waarschijnlijk zal de Vlaamse Regering nog voor de politieke vakantie groen licht geven voor een gelijkaardige Vlaamse formule", zegt Swinnen.

 

bron: Het Belang van Limburg (Guido CLOOSTERMANS)

 

4. België valt voor geurmarketing

 

Scents, het eerste Belgisch bedrijf dat zich exclusief toelegt op geurmarketing, ging pas in januari 2008 van start. Toch gingen al heel wat Belgische bedrijven voor de bijl voor deze relatief nieuwe manier van marketing.

Bij geurmarketing worden geuren gebruikt om het verblijf van de klant in een winkel zo aangenaam mogelijk te maken en de omzet te doen stijgen.

Een belangrijke sector die in ons land al met geuren gestart is, zijn de reisbureaus : bij het binnenkomen van de zopas vernieuwde Club Med shop in Brussel zal de bezoeker een aangename geur waarnemen die volledig aansluit bij het nieuwe interieur.

Het creëren van 'geureilanden' is een specifieke toepassing van geurmarketing, waarbij de bezoeker van de ene (geur)verrassing in de andere valt en waarbij er specifieke klemtonen kunnen worden gelegd : bij Mediamarkt in Oostende lokken mannelijke geuren naar de mannelijke producten, vrouwelijke geuren lokken de vrouwelijke kopers, terwijl aan de inkomhal de geur van 'Fresh Office' wordt verspreid. Dezelfde techniek wordt overigens toegepast bij Brico Plan-It. Bij Ilwa Keukens krijgt elk type keuken zijn eigen geuraccent (eigentijds, rustiek, trendy, ...) dat wordt gekozen uit een selectie van 140 beschikbare geuren. Niet-bestaande geuren kunnen overigens steeds worden aangemaakt.

Ook in de modesector wordt er volop met geuren gewerkt om de merk- en winkelbeleving kracht bij te zetten: klanten die binnenstappen bij Teen Spirit, Cose Cosi of Dress Store krijgen meteen een positief gevoel over de winkel en de aangeboden collectie.

Maar eigenlijk kan geurmarketing in zowat alle sectoren worden ingezet. Op dit moment zijn de eerste projecten van start gegaan in afslankingscentra (BodyStyling), kapsalons (Hair Linea), de vastgoedsector (Groep Sleuyter) en opticiens (Oogmerk-De Belser). Zelfs in kantoorgebouwen (zoals bij de mediaregie Scripta) kan een aangename geur aan de receptie de bezoeker een goed gevoel geven over het bedrijf dat hij bezoekt.

 

5. Rijping van fruit volgen


 

Wetenschappers ontwikkelen een ethyleensensor om de atmosfeer in fruitrijpingskamers te regelen. Anderen werken volgens hetzelfde principe aan een inkt die het rijpingsniveau zou aangeven op verpakkingen bij detailhandelaars of op de fruitschil zelf.

Bepaalde fruitsoorten en groenten (bananen, tomaten…) zijn nog niet rijp op het ogenblik dat ze worden geplukt in het land van herkomst en rijpen pas in het land waar ze worden geconsumeerd. Die rijping wordt doelgericht gecontroleerd op grond van de marktvraag door een verblijf in een atmosfeer die rijk is aan ethyleen.

Dat gas wordt afgescheiden in kleine hoeveelheden door verschillende weefsels in de planten. Het werkt als groeiregulator en bevordert de veroudering van de bloemen, de bladeren en de vruchten. Het brengt eveneens de rijping van het fruit op gang. Vandaar dat het, zoals hierboven verteld, wordt gebruikt als rijpingsmiddel.

Om groothandelaars te helpen het gas in de opslagkamers beter te doseren, ontwikkelde het Fraunhofer IPM een nauwkeurige en goedkope sensor. Het systeem bestaat uit een infraroodzender en een spectrometrische filter bij 10,6 µm, de golflengte die door ethyleen wordt geabsorbeerd. Hoe hoger de concentratie van ethyleen in de lucht, hoe zwakker de stralen zijn die de detector van de sensor bereiken.
Een dergelijke meting wordt al gehanteerd voor CO2, maar de gedetecteerde golflengten zijn hier heel wat groter. De wetenschappers hebben dan ook bijzondere optische componenten alsook specifieke elektronica voor de verwerking van het signaal ontwikkeld en hebben het geheel geïntegreerd in een compact meetsysteem.

De detectiegrens van het prototype is < 20 ppm.

De nieuwe sensor zou binnen 2 jaar op de markt kunnen komen.

 

Naar het model van haar zuurstofdetectoren probeert de universiteit van Glasgow een inkt te ontwikkelen die gevoelig is voor de aanwezigheid van ethyleen. Daarmee zou de verpakking van een verzameling fruit of rechtstreeks de vruchtenschil kunnen worden bedrukt.
Dat project richt zich niet meer op de groothandelaar zoals de detector van het Fraunhofer-instituut maar wel op de kleinhandelaar en de consument.

De oplossing zal zeer goedkoop moeten zijn, en de kleurverandering zal het rijpheidsniveau van het fruit duidelijk moeten aangeven.

In verpakkingen van voedingsmiddelen bedraagt het ethyleenniveau 0,1 ppm. Wanneer de rijping begint, stijgt de concentratie snel. De detectiedrempel zou kunnen liggen op 10 ppm en/of 100 ppm.

 

6. Wat in de Creazybib

 

Megatrends Nederland

Adjiedj Bakas

Wat voor kleding dragen we over twintig jaar: naveltruitjes of burqa's? Wonen we gezellig door elkaar of sluiten we ons allemaal op in ons eigen blanke, zwarte, beige of brunette getto? Waarom heet West-Europa over niet al te lange tijd Eurabia? Wat in vredesnaam is een rfid-chip en wie zit er te wachten op domotica? Wie zijn onze politieke leiders van de toekomst en waarom moeten we allemaal Mandarijn-Chinees leren?

In 'Megatrends Nederland' richt Adjiedj Bakas zich op de toekomst van Nederland en onze rol in de wereld. Een sterk veranderende wereld met nieuwe supermachten en een voortdurende strijd tussen het westen en moslimfundamentalisten. In die context ondergaat ook het kleine Nederland diverse ingrijpende veranderingen. Niets om je druk over te maken, als je maar op de juiste manier anticipeert. Visionair, toekomstgericht, opgewekt, krachtig en met humor geschreven. Dit boek biedt een ieder inzichten, ideeën en inspiratie om zijn of haar leven, werk en leefstijl in te richten voor nieuwe tijden.

 

Webs of Innovation

Alexander Loudon

'Webs of Innovation' begint met een eenvoudige vraag: Hoe komt het dat zoveel bekende, rijke en gevestigde ondernemingen problemen hebben met innovatie. Het antwoord is dat lineaire innovatie haar beperkingen heeft. In volwassen markten is lineaire innovatie wellicht een afdoende oplossing. Maar om nieuwe mogelijkheden aan te boren in markten die in opkomst zijn, is het voor ondernemingen noodzakelijk dat zij zelfs snelle consumenten voor blijven. Dat vereist wel even wat anders, namelijk innovatie door middel van netwerken.

Veel ondernemingen zien zich gesteld voor de uitdaging netwerken te vormen waarmee dergelijke innovatie gestimuleerd kan worden. 'Webs of Innovation' helpt ondernemingen bij het opzetten van de juiste structuren en investeringen in deze netwerken om op die wijze innovatie te bevorderen.

 

7. Wat @ Creazyweb

 

 

Geschiedenis & toekomst van grootse ideeën en innovaties

 

Nieuwsbox

Mogen we u ook uitnodigen om een kijkje te gaan nemen naar de verschillende seminaries...  hier
Neus eens in onze leeshoek waar er ruimte is voor artikels, boeken en verschillende studies... hier

Creazyne is een inspiratie - service en bevat een selectie van inspirerende artikelen, theorieën, trends, praktijken en technieken...
hier
We zijn continu op zoek naar extra deelnemers voor zijn workshops en brainstormsessies bij zijn klanten een extra toegevoegde waarde te geven...
Daarom nodigen we u graag uit om u gratis in te schrijven in onze CreazyBox...
hier
We bieden u gratis de ruimte om een innovatie - audit te laten uitvoeren door een onafhankelijke organisatie nl. het innovatiecentrum in uw regio... hier
We willen u uitnodigen om een kijkje te gaan nemen naar onze Creazy Foundation zodat u ook kan vaststellen dat ons hart verder gaat... hier
Haal de Creaward naar uw organisatie... hier

Copyright © 2011 VTR-webdesign  |  Contact Us