Als je in je vinger snijdt, herstelt je lichaam vrij snel het
wondje. Dit genezingsproces inspireerde de onderzoekers van de
Engineering and Sciences Research Council tot de ontwikkeling van
een composietmateriaal dat kunsthars 'bloedt' wanneer het beschadigd
of overbelast wordt. Deze kunsthars vult barstjes en spleetjes die
zich aan de buitenzijde van het vliegtuig ontwikkelen als gevolg van
veroudering.
De epoxy kunsthars heeft een andere kleur, zodat onderhoudstechnici
de beschadigingen snel opmerken en definitief kunnen herstellen.
Volgens lucht- en ruimtevaartprofessor Ian Bond is dit nog maar het
begin. Er wordt hard gewerkt aan een proces dat in alle delen -en
dus niet enkel de buitenzijde- van het vliegtuig werkt, zoals een
uitgebreid cardio-vasculair systeem.
Bronnen:
Wired,
PSFK
|
2. Hoe werken wij?
|
Creazy
start met een open gesprek, door enkele vragen gaan we samen
op zoek naar de behoeften van de organisatie.
Vervolgens bekijken we bij Creazy welke diensten het
beste in aanmerking komen.
Daarna
formuleren we verschillende opties die we samen bespreken.
We
passen indien nodig onze opties aan.
Daarna
formuleren we onze aangepaste optie die we samen bespreken,
we koppelen hieraan een voorstel qua doorlooptijd en prijs.
Als
laatste stap overlopen we de praktische zaken en afspraken
voor een goede start.
|
3.
Eigen voorwerpen
vervaardigen
|
Misschien
vervaardigt iedereen binnenkort zijn eigen voorwerpen. We geven een
overzicht van enkele al beschikbare oplossingen.
We bevinden ons volop in het participatietijdperk : nu al
participeert iedereen in digitale creatie: beelden, foto’s, blogs,
muziek …Morgen creëert iedereen misschien fysieke goederen, voor
zichzelf of voor een ander. Tot voor kort waren er nog maar weinig
voorbeelden van thuisfabricage. De reden daarvan moet worden gezocht
in de complexiteit van de productietechnieken en de kostprijs ervan.
Dankzij de technologieën inzake additieve fabricage, in lagen,
liggen de "Make it yourself"-systemen tegenwoordig evenwel bijna
binnen handbereik.
1. Ponoko is een Nieuw-Zeelandse site die door
laseruitsnijding in een reeks van uit te kiezen materialen creaties
realiseert op basis van bestanden die klanten zelf samenstelden.
Vervolgens wordt die klanten de kans geboden hun creatie te
commercialiseren vanop een pagina die foto’s, een beschrijving, de
prijs enz. bevat. De verkoop verloopt rechtstreeks vanaf de site of
via de ontwerper, die op die manier de mogelijkheid krijgt
eindbewerkingen of assemblages uit te voeren.
De service is op het ogenblik uitsluitend in 2D beschikbaar, maar 3D
wordt onderzocht.
2. Een groep Zweedse designers lanceerde Sketch Furniture
voor de materialisering van objecten gecreëerd door louter
bewegingen in de lucht. Die worden « gevangen » met Motion Capture
en de daaruit resulterende 3D-voorwerpen worden gefabriceerd met
behulp van een laserpoedersintermachine.
3. Fab Lab Bcn biedt in Barcelona digitale fabricage aan :
waterstraal- of lasersnijden, 3D-drukken, minifreesmachine enz.
Rondom die technologieën worden workshops georganiseerd, waarbij men
zich toespitst op de creatie van voorwerpen vanuit multiplexplaten.
4. Techniline stelde op 28.03.08 al een 3D-printer voor ieders
beurs voor : Desktop Factory brengt een 3D-printer tegen een
lage prijs op de markt. Die is bestemd voor kleine ondernemingen,
ingenieursbureaus, scholen, zelfstandigen en zelfs hobbyisten. De
aangekondigde prijs bedraagt 5000 $.
5. Techniline stelde ook al (op 15.06.07) een
rapid-manufacturingsysteem voor dat werd ontwikkeld door MIT
om borden, kommen en kopjes in de keuken te fabriceren en die te
recycleren en vervolgens te stockeren aan het eind van de maaltijd
in de vorm van grondstof.
|
4.
Valkuilen rond
ondernemers in China
|
We vonden deze week in de Bizz-nieuwsbrief een aantal interessante
tips voor ondernemers en bedrijven die zaken (willen) doen in China.
Patenten
- Laat technische patenten, ontwerppatenten, handelsmerken, logo's
en internetdomeinnamen altijd ook in China registreren.
- Neem Chinese patenten altijd mee als u beurzen bezoekt. Als u een
namaakproduct ziet, kan uw patent bedrijven genoeg schrik aanjagen
om op te houden met kopiëren.
- Als uw product uit een aantal onderdelen bestaat, laat het dan bij
voorkeur in verschillende fabrieken maken. Zo beschikt geen enkel
bedrijf over het totale tekeningenpakket van het eindproduct.
- Stel documenten op waarin het personeel geheimhouding belooft, en
beperk het aantal mensen dat toegang heeft tot hoogwaardige
technische kennis.
Onderhandelingen
- Wees erop voorbereid dat contractuele afspraken voor Chinezen
slechts gelden op het tijdstip van ondertekening. De
onderhandelingen beginnen voor hen pas op het moment dat ze hun
handtekening zetten.
- Geef u rekenschap van de Chinese gewoonte om vanaf het begin van
de onderhandelingen steeds weer nieuwe redenen te vinden om de
afgesproken prijs te verhogen.
- Waag u zeker niet aan smeergeld. Omkopen biedt geen enkele
zekerheid.
- Regionale wetten en regels kunnen verschillen van de nationale
wetten, maar de nationale wetgeving krijgt altijd voorrang.
|
5. Creativiteit doet economie groeien
|
Een
spontane vreugdekreet ontsnapte ons toen we gisteren, 5 juni, de
brievenbus openden. De kwaliteitskrant van Vlaanderen kopt op zijn
één dat creativiteit de economie doet groeien. En ze hebben er hun
allergrootste ‘font’ voor uit de kast gehaald. Voor een organisatie
die sinds 2004 Vlaanderen tracht te overtuigen van de noodzaak van
creativiteit, is dit natuurlijk een godsgeschenk. Leden van onze
raad van bestuur, partners in onze projecten, ja zelfs enkele van
onze moeders stuurden ons enthousiaste mailtjes. Alsof we het
artikel zelf geschreven hadden.
In 2004 werd Patricia Ceysens nog met een sceptische blik bekeken
door pers en collega’s toen ze Flanders District of Creativity
oprichtte. Ondertussen blijkt dat de visie om in te zetten op
creativiteit de juiste is. Het aantal jobs in de creatieve industrie
steeg met 26% tussen 1995-2003, zo bleek uit onze studie rond de
creatieve industrie in Vlaanderen. Dat is anderhalve keer zo snel
als in de rest van de economie. Het feit dat een gezin in 2004 voor
elke 100 euro, 10 euro uitgaf aan producten uit die creatieve
industrie is daar natuurlijk niet vreemd aan. Ter vergelijking, in
datzelfde jaar spendeerden de gezinnen 15 van elke 100 euro van het
gezinsbudget aan voeding.
En toch twee kanttekeningen bij het artikel.
Ten eerste
met betrekking tot onze negende plaats op de wereldranglijst van
exporteurs van creativiteit. Zoals het artikel aangeeft, danken we
die hoge score aan onze weelderige textielsector. Vraag is echter
hoe lang deze sector - die sterk te lijden heeft onder de
globalisering- nog weelderig blijft. Gezien de inkrimping de laatste
30 jaar, willen we niet meteen op tafel dansen. Akkoord, Vlaanderen
heeft met Cultuurinvest wereldwijd hoge ogen gescoord. De modescène
in Antwerpen is bekend over de hele planeet en Kortrijk timmert hard
aan de weg om een internationaal designcentrum van formaat te
worden. Maar toch. In 2006 berekenden we dat groei in
werkgelegenheid in de creatieve industrie in Nederland dubbel zo
hoog was dan die in Vlaanderen en Brussel samen. Andere regio’s
lijken ook veel verder te staan.
We komen, samen met heel wat mooi volk uit de Vlaamse
administratieve top, net terug van een ‘steel-met-je-ogen’ missie
uit Baden-Württemberg. Zij lieten zien hoe zij rond de creatieve
industrie werken. In Ludwigsburg heeft men op 12 jaar tijd uit niets
een hele filmindustrie opgebouwd. De in 1995 opgerichte Film Academy
en de daaraan gelinkte Film und Medien Site zag meer dan 200
bedrijven rond televisie en film ontstaan. Dit alles dankzij de
steun van de stad en de regionale overheid. In Mannheim werd een
Popacademy opgericht waar ze jaarlijks meer dan 500 studenten moeten
weigeren. Meer dan 60 bedrijven uit de muzieksector vestigden zich
ondertussen in de stad. Verwezenlijkingen die bij de Vlaamse
secretaris-generaal van Cultuur grote bewondering uitlokte. Er is
nog werk aan de winkel.
Tweede kanttekening.
Ditmaal bij de kop van het artikel ‘Creativiteit doet economie
groeien’. Creativiteit is echt meer dan de creatieve industrie. Een
maatschappij kan en zal nooit draaien op enkel architecten,
fluitisten, designers of Jan Fabres. De meer traditionele sectoren
dragen nog steeds het grootste stuk van onze economie. En hier
krijgen we klappen. Als meest open economie ter wereld vormt de
globalisering een bedreiging voor onze concurrentiekracht. Maar
tegelijkertijd ook fantastische opportuniteit. Mits de nodige
creativiteit in hun producten, diensten, marketing of business model
zijn onze bedrijven beter bewapend om de mondiale concurrentie aan
te gaan dan wie ook. Maar dan moeten we die bedrijven overtuigen om
evenveel te investeren in creativiteit en innovatie dan ze nu doen
in bijvoorbeeld kwaliteitsmanagement. Het structureel zoeken en
beheren van nieuwe ideeën is de kwaliteit van uw toekomst beheren.
Koekjesfabriek, industriële wever of verzekeringskantoor, iedereen
heeft baat bij een meer professionele aanpak van creativiteit.
Creativiteit doet immers de hele economie groeien.
Niettemin lopen we nog enkele dagen op wolken na dit artikel. We
durven hopen dat Flanders DC heeft bijgedragen aan de erkenning dat
het onzer aller creativiteit zal zijn die Vlaanderen als sterke
regio in de wereld zal zetten.
Van
trends naar brands
Hilde
Roothart, Wim van der Pol