Wilde je als kind een tweede Maradona worden? Dit wijst erop dat je
een teamplayer bent en kregelig wordt van strakke controle. Of was
je eerder het stille type dat uren zoet was met Lego of Mecano? Dan
ben je in de wieg gelegd om praktische problemen op te lossen.
Volgens Danielle Krekels onthult je speelgoedkeuze je aangeboren
talenten.
Danielle Krekels doet al jaren selecties voor haar
selectiebureau Alprocor. Tijdens de duizenden sollicitatiegesprekken
hoorde ze vaak deze motivatie: ''Ik deed dat ook al graag als
kind!'' Ze raakte gefascineerd door het thema 'spelen' en vroeg haar
kandidaten stelselmatig welke spelletjes ze als kind graag deden.
Danielle: "Zo ontdekte ik dat je speelgoedkeuze iets verklapt over
je 'kerntalenten'. Dat zijn de dingen die je van nature graag doet.
Je aanleg."
Op basis van haar inzichten, bedacht Krekels de 'kerntalentmethode'
voor selectiegesprekken. Ze schreef er een boek over en gebruikt de
methode ook zelf bij Alprocor. Ze vertelt: "De kandidaten vullen
thuis een vragenlijst in waarin ze beschrijven waar ze als kind
(4-12 jaar) het liefst mee speelden. Je kan veel uit de
speelgoedkeuze afleiden omdat kinderen echt zelf kiezen. Je kan hen
niet sturen. Ik kan daar als ouder over meespreken: hoeveel
verantwoord speelgoed je ook koopt, als je dochter Barbie in haar
armen sluit, kan je hen niet meer scheiden."
Tijdens het sollicitatiegesprek overloopt Krekels de vragenlijst met
de kandidaat. Ze verduidelijkt: "Ik maak een analyse van de
kerntalenten (meestal zijn het er 6 à 9) en bespreek die. Daarnaast
bekijk ik welke twee talenten de sterkste zijn en of die voldoende
aan bod komen in de job. Scoor je bijvoorbeeld hoog op het
kerntalent creativiteit en wil je als productieplanner aan de slag?
Dan zeg ik nee, ook al heb je de competenties en kan je de functie
perfect uitoefenen. Een productieplanner werkt binnen een strak
kader en dat sluit niet aan bij je creatieve aard."
Waarom moet een job per se beantwoorden aan je ware aard?
Krekels: "Ik vergelijk het met een ei. Iedereen heeft een dik ei in
z'n buik dat eruit moet. Als je dat ei niet kan of mag leggen, krijg
je buikpijn en raak je gefrustreerd. Je moet dus een job vinden
waarin je je ei kwijt kan, waarin je talenten tot uiting komen. En
er is nog een reden: je kan alleen maar schitteren als je talent
aangesproken wordt. Ook al heb je de nodige competenties voor een
job, als je je ziel er niet in kan leggen, blijf je altijd
middelmaat."
Zo'n analyse van je kerntalenten is ingewikkeld en genuanceerd. Om
je toch een voorsmaakje te geven: enkele voorbeelden van de relatie
tussen speelgoed en talent.
-
Was je verslaafd aan Lego, K'nex of Mecano? Dan ben je
'toegepast creatief': het oplossen van praktische problemen ligt
je en je hebt oog voor detail.
-
Verslond je boeken? Dan heb je wellicht een brede
interesse, kan je je goed concentreren en vind je het niet
moeilijk om zelfstandig te werken. Was je dol op voetbal? Dit
wijst erop dat je actief en sociaal bent, maar ruimte nodig
hebt. Overdreven controle maakt je kregelig.
-
Waren je poppen je liefste schatten? Dan heb je
waarschijnlijk verantwoordelijkheidszin en kan je goed
organiseren. Delegeren gaat je minder gemakkelijk af.
-
Speelde je graag schooltje? Dit suggereert dat je goed
bent in 'informatieoverdracht'. Je spreekt graag mensen toe, kan
om met autoriteit, maar wil wel vaak je gelijk halen.
-
Waren schaak, Stratego, Risk of Monopoly je
lievelingsspelletjes? Dit duidt op strategisch inzicht. Je denkt
vooruit en kan de gevolgen op termijn inschatten. Je hebt een
sterke territoriumdrift.
-
Was je gelukkig als je rolschaatste of fietste? Dan heb
je vermoedelijk veel doorzettingsvermogen.
Bron:
VDAB Magezine
|
2.
Diensten die deuren blijven openen
|
Het is
Creazy gelukt creativiteit onder de knie te krijgen door
tegelijkertijd uit te gaan van het scheppend vermogen van elk
individu en van groepen en van de nauwgezette en serene aanpak bij
het managementbeheer van industrieprocessen die bijdragen en leiden
tot creativiteit binnen een bedrijf.
Dankzij de aanwezige knowhow en een polyvalente organisatie kan Creazy
voor elke denkbare problematiek een aangepast voorstel "op maat"
ontwerpen, analyseren, uitvoeren en rapporteren.
Creazy
werkt resultaatgericht volgens gradaties: creatief veld, idee piste,
ruw idee, fijn gesteld idee en uitgewerkt idee.
|
3.
Een
thermochroompigment in een vaatwasser
|
Electrolux stelt een handvat van een vaatwaskorf voor dat van kleur
verandert zodra het vaatwerk niet meer te warm is om te worden
vastgenomen.
In een afwasmachine kunnen aan het eind van de afwas en tijdens het
drogen borden en bestek zeer warm zijn en zelfs te warm om te worden
vastgenomen. De gebruiker moet dan wachten tot ze zijn afgekoeld.
In het beste geval is het mogelijk in het toestel een thermokoppel
in te bouwen dat de temperatuur nauwkeurig meet en de gebruiker
waarschuwt als het vaatwerk nog te warm is om uit de vaatwasser te
worden gehaald. In de praktijk is die oplossing te duur aangezien
het thermokoppel moet worden vergezeld van een volledige
elektronische schakeling.
Electrolux stelt een eenvoudig, snelwerkend, intuïtief en goedkoop
warmte-indicatiesysteem voor dat binnenin de vaatwasser wordt
aangebracht. Het komt hierop neer: Een plastic onderdeel – over het
algemeen van polypropyleen - wordt in een vorm gegoten, bijvoorbeeld
het handvat van een korf, en daaraan wordt een thermochroom pigment
toegevoegd.
Dergelijke pigmenten, die van gekleurd overgaan in kleurloos vanaf
een bepaalde temperatuursdrempel worden al aangewend in zuigflessen,
bierflesjes of speelgoed. De kleurverandering is omkeerbaar en kan
eindeloos worden herhaald.
Alle kleuren kunnen worden gekozen. Aangezien rood over het algemeen
de kleur van gevaar is, stelt Electrolux voor om twee pigmenten in
de formulering te vermengen, een rood standaardpigment en een blauw
thermochroom pigment. Bij omgevingstemperatuur zijn de beide
pigmenten zichtbaar en is de kleur paarsachtig. Boven een drempel
vastgelegd op 45°C, verliest het thermochroom pigment zijn kleur en
slaat het handvat rood uit.
|
4.
Chemisch DNA: wondermiddel tegen diefstal
|
In het Nederlandse Venray wordt volop geëxperimenteerd met chemisch
DNA. Kostbare en waardevolle voorwerpen worden met een substantie
ingesmeerd, en die bevat een unieke code.
Zo'n 2000 inwoners van een door inbraken geplaagde wijk kregen de
afgelopen dagen de politie over de vloer. Doel van de actie:
waardevolle spullen la laptops, camera's en auto's markeren met
SelectaDNA, een merk van chemisch DNA.
SelectaDNA is een kleurloze vloeistof met unieke samenstelling, die
oplicht onder ultravioletlicht. De samenstelling wordt geregistreerd
en het voorwerp in kwestie krijgt een sticker die waarschuwt voor
een beveiliging met chemisch DNA. Doordat de vloeistof zich in
kieren en kleine openingen op het voorwerp vastzet, is ze praktisch
niet te verwijderen.
Dankzij deze beveiligingstechniek worden er niet enkel minder
goederen gestolen, de politie kan ook gemakkelijker gestolen
geoderen aan de rechtmatige eigenaar terugbezorgen. Volgens
producent SelectaDNA is in de Londense week Greenwich het aantal
diefstallen en inbraken met 85 % gedaald sinds de techniek op grote
schaal werd ingevoerd.
Bron: De Morgen
|
5.
INNOVIX: innovatiemanagement game
|
Op 19 juni om 19u presenteert het Flanders DC Kenniscentrum het
splinternieuwe innovatiemanagement game INNOVIX, ontwikkeld door
prof. dr. Marc Buelens. INNOVIX helpt de deelnemers om inzichten en
vaardigheden rond het management van een innovatieve organisatie te
verwerven of uit te diepen.
Tijdens de Creativity Talk zal niet enkel een demonstratie gegeven
worden, maar zal het publiek de simulatie ook zelf kunnen uittesten.
Schrijf je snel gratis in op
www.creativitytalks.be. Zowel studenten, ondernemers als
managers zijn welkom. Laat de innovatieve ideeën maar komen!
Het
Innovatieboek
Paul van
der Voort