Innovatie in de zorgsector is meer dan ooit een must om het hoofd te
bieden aan de
toenemende vergrijzing
en de uitdagingen die dit met zich meebrengt. Om innovatie in de
zorgsector aan te scherpen en te stimuleren, pakt Probis uit met de
zorginnovatieprijs “Innovation to Care”
of kortweg I2C. Deze wedstrijd bekroont de beste en origineelste
ideeën die het comfort, de leefbaarheid of de duurzaamheid van een
zorginstelling verbeteren.
Een eerste winnaar is het Woonzorgcentrum De Vijvers in Gent. Zij
voorziende
verhoogde tuinierbakken
waardoor de bewoners van het zorgcentrum op een comfortabele manier
een tuintje kunnen onderhouden.
Tweede winnaar is de
infuuswandelstok
van het Sint-Augustinusziekenhuis in Wilrijk. Een wandelstok die
makkelijk gemonteerd kan worden aan een infuusstaander waardoor de
afstand tussen patiënt en infuus vergroot wordt, wat de mobiliteit
van de patiënt bevordert.
De derde prijs werd uitgereikt aan het Sint Vincentiusziekenhuis in
Antwerpen. Het ziekenhuis wil een
huiselijk onthaalatrium
voorzien die dienst doet als onthaalruimte. Hierdoor worden de
negatieve gevoelens die gekoppeld zijn aan een ziekenhuisbezoek
verminderd.
Bron:
www.i2c.be
|
2.
Creaward 2008 een (h)erkenning voor al uw inspanningen
|
De
Creazy Foundation reikt ook dit jaar een award uit onder de
vorm van een kunstwerk aan organisaties die creativiteit hoog in het
vaandel dragen.
De
Creazy Foundation wil Vlaanderen vertellen, dat u een
creatieve onderneming bent met oog voor de toekomst.
Want
weten uw klanten, uw leveranciers, en uw personeel dat u creatief en
toekomstgericht vooruitdenkt?
Maar
hiervoor heeft Creazy hulp nodig van u, maw u kan bepalen wie in
onze lijst komt.
Daarom
nodigen we u graag uit om naar volgende link te gaan, om uw
kandidaat kenbaar te maken.
Inschrijvingsformulier
|
De
Creaward
Empowered by
Creazy
|
Haal
de Creaward 2008 binnen in uw organisatie.
|
3.
De elektrische auto
|
Shai Agassi
is de eigenaar van Better Place, een bedrijf met een visie, namelijk
een
milieuvriendelijke
wijze van persoonlijk vervoer voor iedereen en dat via een
elektronische auto.
Het hoofdidee achter het businessmodel is dat de batterij geen
onderdeel is van de auto, maar een dienst die de consument koopt.
Deel van die diensteverlening zijn de
oplaad-en wisselstations
die geïnstalleerd zijn in onder andere openbare parkings, waar die
lege batterij vervangen kan worden door een volle. Het idee is
vergelijkbaar met dat van de mobiele telefonie, waar je al dan niet
pre-paid belminuten koopt. De consument koop kilometers bij Better
Place en krijgt een batterij in zijn auto en een dekking wat betreft
oplaadpunten en wisselstations. Op deze manier kan de elektronische
auto de concurrentie aangaan met de auto’s met benzinemotor.
De hindernissen die overblijven zijn de
hoge kostprijs
van de batterij en het beperkte bereik van een elektronische auto.
Zonder herladen kan de auto 160 km afleggen. Wanneer er een sterke
spreiding zou zijn van wisselstations, wordt dit probleem verholpen.
Kortom: de mogelijkheid om elektronische auto’s op de markt te
brengen is er, samen met de techniek en het businessmodel. Door de
hoge brandstofprijzen zijn er zeker consumenten te vinden voor het
idee! Maar wanneer de auto eindelijk gelanceerd wordt blijft een
grote vraag.
Bronnen:
wired.com,
betterplace.com
|
4.
Arteconomy: Kunst en economie
|
Arteconomy verbindt kunst en economie via diverse
samenwerkingsvormen zoals langetermijnprojecten met kunstenaars in
bedrijven, workshops en ateliers waar kunstenaars en ondernemers
elkaar kunnen ontmoeten.
Op
15 november kan je in Kortrijk deelnemen aan de projectendag
waarop kunstenaars en ondernemers terugblikken op hun projecten, ze
vertellen over de samenwerking, over slagen en mislukken.
Deze
projectendag vindt plaats in het kader van Futurotextiel08.
Klik hier voor meer informatie.
|
5.
My Machine
|
My Machine is een project dat ism Streekfonds, Leiedal
en Howest een aanzet geeft om lager, secundair en hoger
onderwijs met elkaar te laten samenwerken, over de
landsgrenzen heen. Dit jaar plant men een proefproject
waarin lagere en middelbare scholen uit
Zuid-West-Vlaanderen samenwerken met studenten
Industrieel Product Ontwerpen (Howest dep.
PIH Kortrijk) om 22 droommachines te realiseren.
Meer info op
http://mymachine2008team17.blogspot.com
Creatief
denken
Koos Hafkamp
Organisaties
kunnen hun omzetgroei en concurrentievermogen verhogen door het
creëren van nieuwe (technologische) ontwikkelingen en
vindingrijkheid bij het oplossen van problemen. Dat levert nieuwe
producten en werkwijzen op waarmee zij in staat zijn zich van andere
organisaties te onderscheiden. Creatieve managers zijn in
organisaties dan ook onmisbaar. Maar wat is creativiteit? Hoe meet
en ontwikkelt u deze eigenschap? En hoe kunt u creatieve vermogens
van medewerkers aanspreken? Deze vragen staan centraal in 'Creatief
denken'.