Creazy 

Groenstraat 74 A

3020 Herent (Veltem-Beisem)

België / Belgique

Info:

 LinkedIn  Facebook  Twitter

 
 

 

1. Ceysens hervormt premiesysteem voor kmo's

 

 

Vlaams Minister van Economie en Innovatie Patricia Ceysens voert een gondige herschikking door in het subsidiepakket voor kmo's. Het aantal subsidies wordt teruggeschroefd, maar de hoogte van het steunbedrag stijgt.

Vorig jaar kwam er -met het rapport Soete- kritiek op de versnipperdheid van het Vlaamse innovatiebeleid. Kmo's zien door de bomen het bos niet meer en huiveren van de administratieve rompslomp om steun aan te vragen zonder te weten dat ze die zullen ontvangen. Ceysens had beloofd met de omerkingen van het rapport Soete rekening te houden. De reorganisatie van de steunmaatregelen kadert hierin.

Wat verandert er concreet?

  • De BEA-steun voor mentorschap verdwijnt
  • De BEA-opleidings- en adviessteun wordt verhoogd van 35 naar 50 %
  • De BEA-steun voor kennisoverdracht heet voortaan 'kmo-technologieverkenning' en draagt 75 % van de kosten
  • Van de 7 steunmaatregelen aan kmo's van het IWT worden er 5 gebundeld tot 'kmo-haalbaarheidsstudie'
  • De 2 andere worden omgeturnd tot de hoger vernoemde 'kmo-technologieverkenning'
  • De groeipremie wordt afgeschaft. Het beschikbare geld (75 miljoen €) wordt verhoogd tot 120 miljoen € voor een ecologiepremie. De subsidiepercentages stijgen van 20 naar 40 % voor kmo's en van 10 naar 20 % voor grote ondernemingen.

 

2. Wij werpen een blik op de verschillende seminaries waarin creativiteit een rol speelt

 

 

Creazy streeft ernaar naar cliënteel en medewerkers toe het verschil te maken door een voorsprong uit te bouwen op het vlak van knowhow.

 

Dat doet Creazy door kennis centraal te stellen.

 

Als organisatie i.v.m. creativiteit voor bedrijven en instellingen in de wereld en in België richt Creazy jaarlijks een ruime waaier aan seminaries in, over een veelheid aan onderwerpen.

 

Het doel van deze sessies is telkens u een concurrerend voordeel te verschaffen, door u te laten delen in de meningen van nationale en internationale specialisten uit dit vakgebied.

 

Hou volgende pagina dus regelmatig in de gaten!

http://www.creazy.be/seminaries.htm

 

3. Kamperen in een kerststal

 

Pieter Luypaert en zijn broer Bart verhuren sinds drie jaar chalets aan de kerstmarkten van Antwerpen, Oostende, Brugge, Ieper en Gent. Tijdens de zomermaanden staan hun 312 huisjes op stal. Of liever stonden. Want de broers kwamen met een geweldig idee op de proppen. 'Omdat de hutten tijdens de zomermaanden niet gebruikt werden, zijn we op een dag beginnen te zoeken naar alternatieven. Na maanden denkwerk bleek een dorp opbouwen op de campings van zomerfestivals ons de ideale oplossing te zijn. Dranouter was al vrij vlug geïnteresseerd en zo is de bal aan het rollen gegaan', zegt Pieter.

Deze zomer kan je al een Festidorp terugvinden op Dranouter, Graspop, Gothic Festival 2008, de Antilliaanse feesten en Polé Polé Beach, en wellicht worden straks nog andere zomerfestivals aan dat lijstje toegevoegd. 'De organisatoren van festivals kunnen de chalets nog de hele zomer boeken, want we kunnen alles realiseren op heel korte termijn', aldus Pieter.

Een festihut biedt plaats aan 4 personen. Zij kunnen confortabel de nacht doorbrengen in stapelbedden en laten overdag veilig hun spulletjes achter. Het Festidorp heeft immers een receptie waar je de sleutel van je huisje kwijt kan. Ook douches en toiletten zijn aanwezig op het terrein.
 

De huurprijs van een Festihut voor vier nachten bedraagt 240euro, of 60euro per persoon (15euro per nacht). 'De chalets zorgen voor een comfortabele nachtrust, je hebt geen last van slijk als het regent, en er kan niks gestolen worden: een meerwaarde voor de festivals én de bezoekers', vindt Pieter.
 

De Festihut past perfect in de trend van toegenomen luxe op festivals. Sinds dit jaar heeft Carrefour bijvoorbeeld ook een echt supermarktje op de Werchtercamping. Op de festivalweide kan je sinds enkele jaren dan weer je gsm opladen of geld afhalen.

Bronnen: Het Nieuwsblad, Het Laatste Nieuws

www.festihut.be

 

4. In kleding geïntegreerde elektronica

 

Toepassingsgebieden van in textiel ingebouwde elektronica zijn enerzijds de intelligente kleding voor militairen en medisch personeel en anderzijds de communicerende kleding, die tot nu toe een nog altijd voornamelijk ludiek karakter heeft.

De markt van de in kleding geïntegreerde elektronica, of wearable computing, is tegenwoordig in voldoende mate tot ontwikkeling gekomen om twee segmenten duidelijk te onderscheiden :

  • intelligente kleding, met militaire en vooral medische toepassingen
  • communicerende kleding, die nu nog een wat speels karakter heeft, maar zeker ook ingang zal vinden in de genoemde beroepssectoren
     

1. Intelligente kleding

Dat is kleding waarin sensoren zijn opgenomen die gegevens registreren, en op die manier de gezondheid van een persoon of zijn comfort bewaken.

De sensoren worden aangebracht op een stoffen armband, een borstriem of een t-shirt die strak om het lichaam zit en meten permanent lichaamstemperatuur, polsslag of bloeddruk, sturen vanop afstand de ontvangen informatie door en zetten eventueel een alarmsysteem in werking.

Door de technologische vooruitgang die op twee vlakken werd geboekt, kon de laboratoriumfase eindelijk worden afgesloten :

  • de uitwerking van elektronische geleiders van kunststof en de mogelijkheid om die in de wasmachine te stoppen, ten minste toch bij lage temperatuur (30°C)
  • het onderzoekswerk van de Fransman Didier Dieppois aangaande de sensordraad (octrooi FR 2 869 047): 
  1. een metalen draad geleidt de stroom maar kan ook vervormen en dus een signaal creëren ; bij de minste beweging vervormt het weefsel en de informatie wordt geanalyseerd teneinde de vervorming te correleren aan het verschijnsel dat men wil meten
  2. die draad werd gebruikt in het kader van het Caphytex-project, om de longcapaciteit van mensen met ademhalingsmoeilijkheden te meten

 

1.1. Militaire toepassingen

Het zijn de militairen, met name Amerikaanse, die aanvankelijk het onderzoek naar intelligente kleding financierden.
Zo financierde het DARPA de werkzaamheden van het Georgia Institute of Technology met betrekking tot een intelligent vest dat gebruikmaakt van optische vezels om verwondingen door kogels te detecteren. Het vest is eveneens voorzien van sensoren die gegevens verzamelen over de gezondheidstoestand van de vechtende soldaat en die informatie via Bluetooth naar een verzorgingseenheid stuurt.
Het vest heeft geen naden en de sensoren kunnen op om het even welke plaats worden aangebracht; het kan bijgevolg aan de gestalte van de drager worden aangepast. De sensoren kunnen ook worden aangepast aan de activiteit van de drager :

  • ademhalingsfrequentie, lichaamstemperatuur (…) voor een soldaat
  • sensor gevoelig voor schadelijke gassen of lucht voor een brandweerman

Sensatex heeft een versie voor het grote publiek uitgebracht, onder de naam Smart Shirt. Een patiënt krijgt aan de hand ervan de mogelijkheid om te communiceren met een medische eenheid, met name op het platteland.

 

 

Aan de hand van de sensoren kunnen het hartritme, de lichaamstemperatuur, de ademhaling… worden gecontroleerd.

Het Georgia Institute of Technology zet zijn research voort voor het leger, en legt zich met name toe op een kledingstuk dat medicijnen toedient via de huid, en een broek die stijf wordt bij een verstuiking.

Er moet nog wel een oplossing worden gevonden voor de energietoevoer van die systemen: ze moeten vele dagen autonoom blijven, maar het spreekt vanzelf dat ze niet kunnen worden verzwaard met hinderlijke batterijen !

Een van de denkpistes is de aanwending van een warmtegenerator, die nuttig gebruikmaakt van het verschil tussen de temperatuur van het lichaamsoppervlak en die van de buitenomgeving. Infinéon (USA) heeft in een ruimteomgeving aangetoond dat een verschil van minstens 5°C meer dan 1 microwatt/cm2 en een spanning van 5V/cm2 oplevert.

 

Hier wordt de elektronica aangewend met het oog op communicatie vanop afstand, zelfs soms met volkomen ludieke bedoelingen. Dat gebeurt ofwel door communicerende instrumenten ofwel door optische vezels (bv : Luminex) te integreren.

  • France télécom R&D is een van de pioniers in Frankrijk, met een jack waarin de functies van een mobiele telefoon zijn verwerkt: toetsenbord op de mouw, microfoon en oortje in de kraag
  • Infinéon (halfgeleiders) en Rosner (kledingfabrikant) hebben een herenjas ontwikkeld waarin zich een MP3-lezer/telefoon bevindt, met een toetsenbord van textiel op de mouw; het product kan worden gewassen bij 30°C (zonder de lezer) en wordt gecommercialiseerd op www.mp3blue.de
  • Motorola en Burton onder de merknaam Audex, en vervolgens Plantronics en Quicksilver onder de merknamen Quicksilver en Roxy, brengen skivesten in de handel waarin een telefoon, digitale muziek en een bluetoothverbinding zijn ingebouwd (350-400 EU voor de Quicksilver-producten)
  • Nyx (USA) en daarna NJ TEC (FR) ontwikkelden kleding met en soepel scherm, verbonden met een personal assistant, of een draagbare telefoon, om de boodschappen te concipiëren www.uranium-jeans.com
     

Het Engelse Eleksen heeft zich al gespecialiseerd in de fabricage van toepassingen in soepele, geweven materialen, die kunnen worden geïntegreerd in een mouw, de riem van een handtas. Deze onderneming biedt haar diensten aan kledingfabrikanten aan die zich willen onderscheiden van de concurrentie www.eleksen.com.

Om de strijd aan te gaan tegen Chinese concurrenten die lage prijzen hanteren, ontwikkelt de Universiteit van Yonsei (Zuid-Korea) kleding die van kleur verandert, skipakken die de lichaamstemperatuur, het ozongehalte, de vochtigheidsgraad en het UV-niveau meten, alsook een joggingpak dat het hartritme registreert en de meetgegevens naar het dichtsbijzijnde ziekenhuis kan sturen www.yonsei.ac.kr.

Vandaag wordt communicerende kleding een interface op zich : met de knoppen wordt een nummer gevormd, in de kraag zitten een microfoon en oortjes, met een soepel scherm op de mouw kan op het net worden gesurft…

In sommige beroepscategorieën groeit de belangstelling : werkleiders, skimonitoren, ziekenhuispersoneel, …

 

 

5. Vreemdgaan bevordert creativiteit

 

 

RIJSWIJK - Hoe creatief moet je zijn om een slippertje te verantwoorden? Twee Nederlanders, redacteur Marleen Janssen Groesbeek van het Financieele Dagblad (FD) en consultant Peter ten Hoopen, kwamen erachter na een onderzoek over creativiteit, onderdeel van het boek Oh wat zijn we creatief!
Hoewel een goed seksleven thuis de creativiteit bevordert, stimuleert flirten en vreemdgaan net zo goed de creativiteit, stelt een meerderheid van de 850 ondervraagden in het Grote Creativiteitsonderzoek dat het duo organiseerde. De ondervraagden reageerden op in totaal 84 stellingen en beantwoordden vijf open vragen.

Een meerderheid vindt dat seksuele frustratie de creativiteit remt. Onmisbaar voor een creatieve geest zijn de hormonen dopamine en oxytocine. Het zijn de stoffen die vrijkomen bij een orgasme.

Aanleiding voor het boek Oh wat zijn wij creatief! en het onderzoek is dat bedrijven meer dan ooit roepen om creativiteit en innovatie. Tegelijkertijd doen ze alles om de creativiteit van de medewerkers te blokkeren, stellen de schrijvers. Ze vroegen zich dan ook af wiens schuld dat is en besloten daarom tot het zogeheten Grote Creativiteitsonderzoek.

Een andere opvallende uitkomst uit het onderzoek is dat de meerderheid van de respondenten bang is fouten te maken, gevoelig is voor de mening van anderen en daarom sterk doet aan zelfcensuur. Hierdoor wordt de creativiteit sterk onderdrukt. Naast het onderzoek bevat het boek columns en interviews met creatieve Nederlanders. (wle)

Bron: De Standaard

 

6. Wat in de Creazybib

 

Managing, Innovation, Design and Creativity

Bettina von Stamm

Vernieuwing, design en creativiteit vallen onder de meest gebruikte termen in business tegenwoordig. Veel managers zijn het er mee eens dat innovatie en creativiteit essentieel zijn voor het zeker stellen van succes op de lange termijn, maar velen worstelen met het realiseren van innovativiteit en creativiteit in de praktijk. Dit boek zorgt voor meer inzicht in deze materie en helpt de lezer een duurzame en innovatieve organisatie te creëren.  


Innoveren

Theo Groen, Jan Wouter Vasbinder, Erik van de Linde

Succesvol innoveren vereist onderscheid en snelheid. Wie open staat voor de wereld buiten de eigen organisatie, kan sneller en beter tot innovaties komen. Kennis, technologie en ideeën, geld en slimme mensen zijn er in overvloed. Om die goed te benutten, moeten bedrijven, kennisinstellingen en overheden met elkaar samenwerken. Om goed te kunnen samenwerken, moeten deze drie partijen de fundamentele verschillen kennen die tussen hen bestaan.

'Innoveren' biedt u concepten, lessen en tips vanuit dit perspectief van samenwerking. Het beschrijft de verschillende betekenissen die kennis en innovatie hebben in de 'arena´s' van bedrijven, wetenschap en overheid en geeft inzicht in hun verschillende belangen. Tien actuele thema´s bieden u vele voorbeelden van gezamenlijk innoveren, gekoppeld aan in de praktijk bewezen methoden om dat aan te pakken. Het encyclopedische deel bevat bijna driehonderd vaktermen, organisaties en verklaringen van veelgebruikte begrippen.

 

7. Wat @ Creazyweb

 

Alles over wetenschap en techniek in de breedste zin van het woord

 

Nieuwsbox

Mogen we u ook uitnodigen om een kijkje te gaan nemen naar de verschillende seminaries...  hier
Neus eens in onze leeshoek waar er ruimte is voor artikels, boeken en verschillende studies... hier

Creazyne is een inspiratie - service en bevat een selectie van inspirerende artikelen, theorieën, trends, praktijken en technieken...
hier
We zijn continu op zoek naar extra deelnemers voor zijn workshops en brainstormsessies bij zijn klanten een extra toegevoegde waarde te geven...
Daarom nodigen we u graag uit om u gratis in te schrijven in onze CreazyBox...
hier
We bieden u gratis de ruimte om een innovatie - audit te laten uitvoeren door een onafhankelijke organisatie nl. het innovatiecentrum in uw regio... hier
We willen u uitnodigen om een kijkje te gaan nemen naar onze Creazy Foundation zodat u ook kan vaststellen dat ons hart verder gaat... hier
Haal de Creaward naar uw organisatie... hier

Copyright © 2011 VTR-webdesign  |  Contact Us