|
|
1.
Ceysens hervormt premiesysteem voor kmo's
|
Vlaams Minister van Economie en Innovatie Patricia Ceysens voert een
gondige herschikking door in het subsidiepakket voor kmo's. Het
aantal subsidies wordt teruggeschroefd, maar de hoogte van het
steunbedrag stijgt.
Vorig jaar kwam er -met het rapport Soete- kritiek op de
versnipperdheid van het Vlaamse innovatiebeleid. Kmo's zien door de
bomen het bos niet meer en huiveren van de administratieve rompslomp
om steun aan te vragen zonder te weten dat ze die zullen ontvangen.
Ceysens had beloofd met de omerkingen van het rapport Soete rekening
te houden. De reorganisatie van de steunmaatregelen kadert hierin.
Wat verandert er concreet?
-
De BEA-steun voor mentorschap verdwijnt
-
De BEA-opleidings- en adviessteun wordt verhoogd van 35 naar 50
%
-
De BEA-steun voor kennisoverdracht heet voortaan 'kmo-technologieverkenning'
en draagt 75 % van de kosten
-
Van de 7 steunmaatregelen aan kmo's van het IWT worden er 5
gebundeld tot 'kmo-haalbaarheidsstudie'
-
De 2 andere worden omgeturnd tot de hoger vernoemde 'kmo-technologieverkenning'
-
De groeipremie wordt afgeschaft. Het beschikbare geld (75
miljoen €) wordt verhoogd tot 120 miljoen € voor een
ecologiepremie. De subsidiepercentages stijgen van 20 naar 40 %
voor kmo's en van 10 naar 20 % voor grote ondernemingen.
|
2.
Wij werpen een blik op de verschillende seminaries waarin
creativiteit een rol speelt
|
Creazy
streeft ernaar naar cliënteel en medewerkers toe het verschil te
maken door een voorsprong uit te bouwen op het vlak van knowhow.
Dat
doet Creazy door kennis centraal te stellen.
Als
organisatie i.v.m. creativiteit voor bedrijven en instellingen in de
wereld en in België richt Creazy jaarlijks een ruime waaier
aan seminaries in, over een veelheid aan onderwerpen.
Het
doel van deze sessies is telkens u een concurrerend voordeel te
verschaffen, door u te laten delen in de meningen van nationale en
internationale specialisten uit dit vakgebied.
Hou
volgende pagina dus regelmatig in de gaten!
http://www.creazy.be/seminaries.htm
|
3.
Kamperen in een kerststal
|
Pieter
Luypaert en zijn broer Bart verhuren sinds drie jaar chalets aan de
kerstmarkten van Antwerpen, Oostende, Brugge, Ieper en Gent. Tijdens
de zomermaanden staan hun 312 huisjes op stal. Of liever stonden.
Want de broers kwamen met een geweldig idee op de proppen. 'Omdat de
hutten tijdens de zomermaanden niet gebruikt werden, zijn we op een
dag beginnen te zoeken naar alternatieven. Na maanden denkwerk bleek
een dorp opbouwen op de campings van zomerfestivals ons de ideale
oplossing te zijn. Dranouter was al vrij vlug geïnteresseerd en zo
is de bal aan het rollen gegaan', zegt Pieter.
Deze
zomer kan je al een Festidorp terugvinden op Dranouter, Graspop,
Gothic Festival 2008, de Antilliaanse feesten en Polé Polé Beach, en
wellicht worden straks nog andere zomerfestivals aan dat lijstje
toegevoegd. 'De organisatoren van festivals kunnen de chalets nog de
hele zomer boeken, want we kunnen alles realiseren op heel korte
termijn', aldus Pieter.
Een
festihut biedt plaats aan 4 personen. Zij kunnen confortabel de
nacht doorbrengen in stapelbedden en laten overdag veilig hun
spulletjes achter. Het Festidorp heeft immers een receptie waar je
de sleutel van je huisje kwijt kan. Ook douches en toiletten zijn
aanwezig op het terrein.
De
huurprijs van een Festihut voor vier nachten bedraagt 240euro, of
60euro per persoon (15euro per nacht). 'De chalets zorgen voor een
comfortabele nachtrust, je hebt geen last van slijk als het regent,
en er kan niks gestolen worden: een meerwaarde voor de festivals én
de bezoekers', vindt Pieter.
De
Festihut past perfect in de trend van toegenomen luxe op festivals.
Sinds dit jaar heeft Carrefour bijvoorbeeld ook een echt
supermarktje op de Werchtercamping. Op de festivalweide kan je sinds
enkele jaren dan weer je gsm opladen of geld afhalen.
Bronnen: Het Nieuwsblad, Het Laatste Nieuws
www.festihut.be
|
4.
In
kleding geïntegreerde elektronica
|
Toepassingsgebieden van in textiel ingebouwde elektronica zijn
enerzijds de intelligente kleding voor militairen en medisch
personeel en anderzijds de communicerende kleding, die tot nu toe
een nog altijd voornamelijk ludiek karakter heeft.
De markt van de
in kleding geïntegreerde elektronica, of wearable computing, is
tegenwoordig in voldoende mate tot ontwikkeling gekomen om twee
segmenten duidelijk te onderscheiden :
-
intelligente kleding, met
militaire en vooral medische toepassingen
communicerende kleding, die nu nog een wat speels karakter
heeft, maar zeker ook ingang zal vinden in de genoemde
beroepssectoren
1.
Intelligente kleding
Dat is
kleding waarin sensoren zijn opgenomen die gegevens registreren, en
op die manier de gezondheid van een persoon of zijn comfort bewaken.
De
sensoren worden aangebracht op een stoffen armband, een borstriem of
een t-shirt die strak om het lichaam zit en meten permanent
lichaamstemperatuur, polsslag of bloeddruk, sturen vanop afstand de
ontvangen informatie door en zetten eventueel een alarmsysteem in
werking.
Door
de technologische vooruitgang die op twee vlakken werd geboekt, kon
de laboratoriumfase eindelijk worden afgesloten :
-
de uitwerking van elektronische geleiders van kunststof en de
mogelijkheid om die in de wasmachine te stoppen, ten minste toch
bij lage temperatuur (30°C)
-
het onderzoekswerk van de Fransman Didier Dieppois aangaande de
sensordraad (octrooi FR 2 869 047):
-
een metalen draad geleidt de stroom maar kan ook vervormen en
dus een signaal creëren ; bij de minste beweging vervormt het
weefsel en de informatie wordt geanalyseerd teneinde de
vervorming te correleren aan het verschijnsel dat men wil meten
-
die draad werd gebruikt in het kader van het Caphytex-project,
om de longcapaciteit van mensen met ademhalingsmoeilijkheden te
meten
1.1. Militaire toepassingen
Het
zijn de militairen, met name Amerikaanse, die aanvankelijk het
onderzoek naar intelligente kleding financierden.
Zo financierde het DARPA de werkzaamheden van het Georgia Institute
of Technology met betrekking tot een intelligent vest dat
gebruikmaakt van optische vezels om verwondingen door kogels te
detecteren. Het vest is eveneens voorzien van sensoren die gegevens
verzamelen over de gezondheidstoestand van de vechtende soldaat en
die informatie via Bluetooth naar een verzorgingseenheid stuurt.
Het vest heeft geen naden en de sensoren kunnen op om het even welke
plaats worden aangebracht; het kan bijgevolg aan de gestalte van de
drager worden aangepast. De sensoren kunnen ook worden aangepast aan
de activiteit van de drager :
-
ademhalingsfrequentie, lichaamstemperatuur (…) voor een soldaat
-
sensor gevoelig voor schadelijke gassen of lucht voor een
brandweerman
Sensatex heeft een versie voor het grote publiek uitgebracht, onder
de naam Smart Shirt. Een patiënt krijgt aan de hand ervan de
mogelijkheid om te communiceren met een medische eenheid, met name
op het platteland.
Aan de
hand van de sensoren kunnen het hartritme, de lichaamstemperatuur,
de ademhaling… worden gecontroleerd.
Het
Georgia Institute of Technology zet zijn research voort voor het
leger, en legt zich met name toe op een kledingstuk dat medicijnen
toedient via de huid, en een broek die stijf wordt bij een
verstuiking.
www.sensatex.com
Er
moet nog wel een oplossing worden gevonden voor de energietoevoer
van die systemen: ze moeten vele dagen autonoom blijven, maar het
spreekt vanzelf dat ze niet kunnen worden verzwaard met hinderlijke
batterijen !
Een
van de denkpistes is de aanwending van een warmtegenerator, die
nuttig gebruikmaakt van het verschil tussen de temperatuur van het
lichaamsoppervlak en die van de buitenomgeving. Infinéon (USA) heeft
in een ruimteomgeving aangetoond dat een verschil van minstens 5°C
meer dan 1 microwatt/cm2 en een spanning van 5V/cm2 oplevert.
Hier
wordt de elektronica aangewend met het oog op communicatie vanop
afstand, zelfs soms met volkomen ludieke bedoelingen. Dat gebeurt
ofwel door communicerende instrumenten ofwel door optische vezels
(bv : Luminex) te integreren.
-
France télécom R&D is een van de pioniers in Frankrijk, met een
jack waarin de functies van een mobiele telefoon zijn verwerkt:
toetsenbord op de mouw, microfoon en oortje in de kraag
-
Infinéon (halfgeleiders) en Rosner (kledingfabrikant) hebben een
herenjas ontwikkeld waarin zich een MP3-lezer/telefoon bevindt,
met een toetsenbord van textiel op de mouw; het product kan
worden gewassen bij 30°C (zonder de lezer) en wordt
gecommercialiseerd op
www.mp3blue.de
-
Motorola en Burton onder de merknaam Audex, en vervolgens
Plantronics en Quicksilver onder de merknamen Quicksilver en
Roxy, brengen skivesten in de handel waarin een telefoon,
digitale muziek en een bluetoothverbinding zijn ingebouwd
(350-400 EU voor de Quicksilver-producten)
-
Nyx (USA) en daarna NJ TEC (FR) ontwikkelden kleding met en
soepel scherm, verbonden met een personal assistant, of een
draagbare telefoon, om de boodschappen te concipiëren
www.uranium-jeans.com
Het
Engelse Eleksen heeft zich al gespecialiseerd in de fabricage van
toepassingen in soepele, geweven materialen, die kunnen worden
geïntegreerd in een mouw, de riem van een handtas. Deze onderneming
biedt haar diensten aan kledingfabrikanten aan die zich willen
onderscheiden van de concurrentie
www.eleksen.com.
Om de
strijd aan te gaan tegen Chinese concurrenten die lage prijzen
hanteren, ontwikkelt de Universiteit van Yonsei (Zuid-Korea) kleding
die van kleur verandert, skipakken die de lichaamstemperatuur, het
ozongehalte, de vochtigheidsgraad en het UV-niveau meten, alsook een
joggingpak dat het hartritme registreert en de meetgegevens naar het
dichtsbijzijnde ziekenhuis kan sturen
www.yonsei.ac.kr.
Vandaag wordt communicerende kleding een interface op zich : met de
knoppen wordt een nummer gevormd, in de kraag zitten een microfoon
en oortjes, met een soepel scherm op de mouw kan op het net worden
gesurft…
In
sommige beroepscategorieën groeit de belangstelling : werkleiders,
skimonitoren, ziekenhuispersoneel, …
|
5.
Vreemdgaan bevordert creativiteit
|
RIJSWIJK - Hoe creatief moet je zijn om een slippertje te
verantwoorden? Twee Nederlanders, redacteur Marleen Janssen
Groesbeek van het Financieele Dagblad (FD) en consultant Peter ten
Hoopen, kwamen erachter na een onderzoek over creativiteit,
onderdeel van het boek Oh wat zijn we creatief!
Hoewel een goed seksleven thuis de creativiteit bevordert,
stimuleert flirten en vreemdgaan net zo goed de creativiteit, stelt
een meerderheid van de 850 ondervraagden in het Grote
Creativiteitsonderzoek dat het duo organiseerde. De ondervraagden
reageerden op in totaal 84 stellingen en beantwoordden vijf open
vragen.
Een meerderheid vindt dat seksuele frustratie de creativiteit remt.
Onmisbaar voor een creatieve geest zijn de hormonen dopamine en
oxytocine. Het zijn de stoffen die vrijkomen bij een orgasme.
Aanleiding voor het boek Oh wat zijn wij creatief! en het onderzoek
is dat bedrijven meer dan ooit roepen om creativiteit en innovatie.
Tegelijkertijd doen ze alles om de creativiteit van de medewerkers
te blokkeren, stellen de schrijvers. Ze vroegen zich dan ook af
wiens schuld dat is en besloten daarom tot het zogeheten Grote
Creativiteitsonderzoek.
Een andere opvallende uitkomst uit het onderzoek is dat de
meerderheid van de respondenten bang is fouten te maken, gevoelig is
voor de mening van anderen en daarom sterk doet aan zelfcensuur.
Hierdoor wordt de creativiteit sterk onderdrukt. Naast het onderzoek
bevat het boek columns en interviews met creatieve Nederlanders. (wle)
Bron: De Standaard
Managing, Innovation, Design and Creativity
Bettina von Stamm
Vernieuwing,
design en creativiteit vallen onder de meest gebruikte termen in
business tegenwoordig. Veel managers zijn het er mee eens dat
innovatie en creativiteit essentieel zijn voor het zeker stellen van
succes op de lange termijn, maar velen worstelen met het realiseren
van innovativiteit en creativiteit in de praktijk. Dit boek zorgt
voor meer inzicht in deze materie en helpt de lezer een duurzame en
innovatieve organisatie te creëren.
Innoveren
Theo Groen,
Jan Wouter Vasbinder, Erik van de Linde
Succesvol innoveren
vereist onderscheid en snelheid. Wie open staat voor de wereld
buiten de eigen organisatie, kan sneller en beter tot innovaties
komen. Kennis, technologie en ideeën, geld en slimme mensen zijn er
in overvloed. Om die goed te benutten, moeten bedrijven,
kennisinstellingen en overheden met elkaar samenwerken. Om goed te
kunnen samenwerken, moeten deze drie partijen de fundamentele
verschillen kennen die tussen hen bestaan.
'Innoveren' biedt u concepten, lessen en tips vanuit dit perspectief
van samenwerking. Het beschrijft de verschillende betekenissen die
kennis en innovatie hebben in de 'arena´s' van bedrijven, wetenschap
en overheid en geeft inzicht in hun verschillende belangen. Tien
actuele thema´s bieden u vele voorbeelden van gezamenlijk innoveren,
gekoppeld aan in de praktijk bewezen methoden om dat aan te pakken.
Het encyclopedische deel bevat bijna driehonderd vaktermen,
organisaties en verklaringen van veelgebruikte begrippen.
|
7.
Wat @ Creazyweb
|
Alles over wetenschap en techniek in de breedste zin van het woord
|
|
Nieuwsbox
Mogen we u ook uitnodigen om een
kijkje te gaan nemen naar de verschillende seminaries... hier Neus eens in onze leeshoek
waar er ruimte is voor artikels, boeken en verschillende studies...
hier Creazyne is een
inspiratie - service en bevat een selectie van inspirerende
artikelen, theorieën, trends, praktijken en technieken...
hier We zijn continu op
zoek naar extra deelnemers voor zijn workshops en brainstormsessies
bij zijn klanten een extra toegevoegde waarde te geven... Daarom
nodigen we u graag uit om u gratis in te schrijven in onze
CreazyBox...
hier We bieden u gratis de
ruimte om een innovatie - audit te laten uitvoeren door een
onafhankelijke organisatie nl. het innovatiecentrum in uw regio...
hier We willen u uitnodigen om
een kijkje te gaan nemen naar onze Creazy Foundation zodat u ook kan
vaststellen dat ons hart verder gaat...
hier Haal de Creaward naar uw organisatie...
hier
|